جفت‌ارز اگزاتیک (Exotic Pair) چیست؟

معامله جفت‌ارزهای‌ اگزاتیک (Exotic Pairs) می­‌تواند راهی برای انجام معاملاتی با تنوع بخشیدن به سبد دارایی باشد ، که ارتباط زیادی با جفت­‌ارزهای اصلی (Major pairs) ندارند.

اکثر معامله‌گران با جفت‌ارزها و کامودیتی‌‌ها معامله‌­گری را شروع می‌کنند و عموما جفت‌ارزهای اصلی انتخاب اول آن‌ها است زیرا این جفت‌ارزها از نقدشوندگی بالایی برخوردارند و اخبار اقتصادی زیادی پیرامون آن­‌ها وجود دارد. این ارزها انتخاب خوبی برای شروع معاملات در فارکس به دلیل نوسانات کم هستند.

با این حال، این ارزها همبستگی بالایی با یکدیگر دارند. ارزهای فرعی همبستگی کمتری نسبت به ارزهای اصلی دارند , اگر جفت­‌ارز EURUSD یک رالی صعودی بزرگ را تجربه کند، به احتمال زیاد جفت‌­ارزهای GBPUSD و AUDUSD نیز به نوعی روند صعودی را تجربه می­‌کنند. . این اتفاق به این دلیل است که اقتصاد آن­ها نسبت به اقتصادهای توسعه‌­یافته، اشتراک­‌های کمتری دارد. واضح است که ایالات‌متحده، منطقه یورو، بریتانیا و استرالیا تشابه اقتصادی بیشتری نسبت به ترکیه، چین و یا مجارستان دارند.

ارزهای فرعی به­ عنوان یک ارز از کشوری در مناطقی مانند آمریکای جنوبی، آفریقا، اروپای شرقی یا آسیا تعریف می­‌شوند. برخی از کشورها مانند آفریقای جنوبی یا مکزیک ممکن است توسعه­‌نیافته باشند، اما سایر کشورهای توسعه­‌یافته­‌تر مانند مجارستان، لهستان و کره جنوبی نیز به عنوان کشورهای فرعی در نظر گرفته می­‌شوند.

جفت‌ارز اگزاتیک که بیشترین حجم معاملاتی را دارد USDCNY است« CNY مخفف یوان چین است» بر اساس داده­‌های بانک تسویه بین­‌المللی (Bank of International Settlements – بانکی که همکاری­‌های مالی بین­‌المللی را تقویت می­‌کند)، این جفت ارز اگزاتیک  ۴.۲ درصد از کل معاملات روزانه یا ۲۷۰.۶ میلیارد دلار را تشکیل می­‌دهد.

طی سال­‌های گذشته، معامله جفت‌ ارزهای اگزاتیک با گسترش اقتصاد این کشورها محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌ است. توسعه اقتصادی، تقاضای بیشتری را برای ارزهای آن­‌ها ایجاد می‌­کند و همچنین سفته­‌بازان بیشتری به ویژه شرکت­‌های بازرگانی و صندوق پوشش ریسک یا هج­‌فاندها را جذب می­‌کند.

لیست جفت‌ارزهای اگزاتیک

فهرست زیر تنها براساس علاقه معامله‌­گران بازار است. همانطور که در بالا دیدیم، بیشترین معاملات بر روی جفت­‌ارز USDCNY است. دومین و سومین جفت‌ارزهای اگزاتیک با حجم معاملاتی بالا  عبارتند از USDHKD (دلار آمریکا در برابر دلار هنگ کنگ) ۳.۳% یا ۲۱۷.۸ میلیارد دلار و USDKRW (دلار آمریکا در برابر وون کره‌جنوبی) ۱.۹% یا ۱۲۵.۴ میلیارد دلار از حجم معاملات روزانه را تشکیل می­‌دهند. با این حال، با­توجه به تجربه شخصی و تعداد بالای معامله ارزهای اگزاتیک، فکر می­‌کنم لیست زیر برای معامله­‌گران بسیار مناسب­‌تر باشد.

USDMXN   دلار آمریکا / پزو مکزیک

USDBRL    دلار آمریکا / رئال برزیل
USDHUF   دلار آمریکا / فورینت مجارستان
USDDKK   دلار آمریکا / کرون دانمارک
USDCZK    دلار آمریکا / کرون چک
USDPLN  دلار آمریکا / زلوتی لهستان
USDSEK   دلار آمریکا / کرون سوئد
USDTRY  دلار آمریکا / لیر ترکیه
USDZAR  دلار آمریکا / راند آفریقای جنوبی
USDRUB  دلار آمریکا / روبل روسیه
EURTRY  یورو / لیر ترکیه
EURDKK  یورو / کرون دانمارک
EURSEK یورو / کرون سوئد
EURHUF یورو / فورینت مجارستان
EURPLN  یورو / زلوتی لهستان

 

داده‌های اقتصادی (Economic Data)

توانایی دسترسی به داده‌­های اقتصادی به موقع و دقیق در معاملات فارکس ممکن است گاهی اوقات چالش­‌برانگیز نیز باشد که امری حیاتی است  که دائمأ بابد رویدادهای اقتصادی و اخبار ژئوپلیتیک مربوط به ارزهای اصلی را دنبال کنید اما هنگام معامله ارزهای فرعی، ممکن است از اطلاعات دست­‌اول محروم باشید.
دسترسی به داده­‌های اقتصادی برای هر ارز فرعی نباید خیلی مشکل­‌ساز باشد. تمام ارزهای ذکر­شده در بالا، در تقویم­‌های اقتصادی آنلاین مانند  DailyFx، Trading Economics ،fxstreet و Forex Factory گنجانده شده‌­اند.

با این حال، از مشاهده نوسانات بیش از حد قیمت، آن­ هم بلافاصله پس از انتشار داده‌­های اقتصادی تعجب نکنید. درست است این اتفاق گاهی در ارزهای اصلی نیز می‌افتد، اما معمولاً این اتفاق به دلیل انتظارات بیش از حد معامله‌­گران هنگام انتشار داده‌ها است.

هنگام معامله جفت‌­ ارز‌های اگزاتیک ، ممکن است همچنان با برآورده‌­ شدن انتظارات و یا حتی اعدادی بهتر از انتظارات، شاهد ادامه فروش حتی در قیمت­‌ های پایین باشید. دلیل این حرکات شاید این باشد که تحلیل­‌گران و موسسات بزرگ، درمورد تخمین این داده ­‌ها به اتفاق نظر نرسیده‌­ اند. این بدان معناست که بازار انتظار عدد بسیار متفاوتی را داشت­ه‌ است، بنابراین به نظر می‌ رسد انتظاراتی که به صورت آنلاین نشان داده­‌ می‌ شوند ، نسبت به آنچه منتشر شده‌­ است مطابقت داشته است درحالی که در واقعیت اینطور نبوده‌ است.

همچنین بحث عدم اعتبار داده‌­ها نیز وجود دارد. . برخی از کشورها در مورد انتشار داده­‌ها، سابقه خوبی ندارند زیرا تمام فرآیند انتشار داده­‌های اقتصادی در دست دولت است. برخی از کشورها با فضای سیاسی و خبری محدود به ­جای داده­‌های واقعی، داده‌های مورد نیاز و دلخواه خود را منتشر می­‌کنند. این امر به ­ویژه در مورد کشورهایی که نظارت فرادولتی در میان آن­ها محدود است و یا وجود ندارد صادق است.

مداخله دولت محلی

در برخی از کشورها، دولت محلی ممکن است برای دفاع از ارزش پول داخلی خود در بازار مداخله کند. جنبه دیگری که در تحلیل و معامله‌­گری برخی از جفت‌ارزهای اگزاتیک فارکس تأثیرگذار می باشد، مداخله دولت‌­ها است. این اتفاق اخیراً در چین و از طریق بانک مرکزی خلق چین (PBOC) اتفاق افتاده‌­است. کشورهای دیگر مانند ترکیه یا برزیل نیز در این مداخلات سهیم هستند. به طور کلی، در اقتصادهای کمتر توسعه­‌یافته، این اتفاق بسیار پرتکرار است که بانک مرکزی محلی برای تقویت ارز محلی در بازار، ارز داخلی را خریداری می­‌کند.

 گاهی اوقات اطلاعات این مداخلات توسط مقامات محلی به بیرون درز می‌کند تا بلکه تأثیر بیشتری در بازار آن­‌ها ایجاد کند؛ در برخی از مواقع، بانک‌های مرکزی در قیمت‌های بسیار پایین‌تری در موضع خرید ارز خود قرار گرفته‌اند، اما اطلاعات این خرید و مداخالات در بازار را دیرتر به بازار منتقل می‌کنند.

پیش­بینی مداخله بانک مرکزی چندان آسان نیست زیرا آنچه ما انتظار داریم که اتفاق بیفتد، همیشه محقق نمی­‌شود. به طورکلی، اخبار مربوط به خرید ارز محلی توسط بانک مرکزی باید باعث افزایش ارزش آن شود. با این حال، همیشه اینطور نبوده است. در واقع، گاهی اوقات باعث کاهش ارزش ارز نیز شده است شاید به این دلیل که به مداخلات بیشتری از طرف بانک مرکزی در آن زمان نیاز بوده است که انجام نشده است.

 

تحلیل تکنیکال

تجزیه و تحلیل تکنیکال به لطف قدرت کامپیوترهای شخصی مدرن و اینترنت پرسرعت  به معامله­‌گران اجازه داده ­است تا به اطلاعات و ابزارهای نموداری بسیار زیادی دسترسی داشته باشند که در همین چند سال پیش، فراهم کردن آن­‌ها دشوار بوده و به خط مقدم معامله در فارکس رسیده است. 

ما می­‌دانیم که اندیکاتورها چگونه کار می‌­کنند و چقدر برای جفت‌ارزهای اصلی کارایی دارند. شاید علت کارکرد خوب این اندیکاتورها . مطالعه شاخص‌های تکنیکال و توسعه آن­‌ها توسط تحلیل­گران و معامله­‌گران صرفاً بر اساس مجموعه خاصی از جفت­ ارزهایی با همبستگی بالا به این معنی است که آن­ها احتمالاً بهترین عملکرد را در آن جفت­‌ارز‌ها خواهند ­داشت  و استفاده از آن­‌ها در جفت‌­ارزهای اصلی بوده ­است.
شما به احتمال زیاد در حال حاضر مجموعه‌­ای از شاخص‌­ها و ابزارهایی را دارید که برای معامله ارزهای اصلی و شاید فرعی استفاده می­‌کنید. با این حال، واقعیت این است که این تنظیمات خاص ممکن است برای جفت‌ارزهای اگزاتیک به خوبی کار نکند.

ترجیحاً باید هر یک از اندیکاتورها و ابزارهای معاملاتی خود را با هر جفت‌ارز اگزاتیک نیز امتحان کنید. سپس می‌توانید عملکرد آن‌ها را مشاهده کنید و سپس تصمیم بگیرید که کدامیک به اندازه کافی قابل اعتماد هستند تا در مجموعه ابزارهای تحلیلی شما گنجانده شوند.

سطح پویایی ارزهای فرعی فارکس

 این حرکت قیمت است که فرصت معاملاتی را برای معامله‌­گر ایجاد می‌­کند. اگر حجم و پویایی بازار بسیار کم باشد، ورود و خروج در بازار بسیار دشوار می­‌شود. به احتمال زیاد هنگامی که حرکتی در یک جهت خاص اتفاق می‌­افتد و سیگنال معاملاتی شما فعال می‌شود که بازار به سطح اولیه باز می‌­گردد. که نوسانات و پویایی بازار یک عامل ضروری برای معامله‌گران در هر بازاری است.

 هنگامی که بازار حرکت می­‌کند، اهرم بالا می­‌تواند شما را در معرض زیان بالقوه بالاتر از حد انتظار نیز قرار دهد که می‌توانید از اهرم‌ها برای کسب سود بیشتر حتی از حرکات کوچک نیز استفاده کنید،  البته این ممکن است همیشه امکان‌پذیر نباشد.

جفت‌­ارزهای اصلی دارای نوسان متوسط ​​روزانه هستند که این میزان از ۰.۵۷٪ برای EURUSD تا ۱.۰۱٪ برای NZDUSD متغیر است. برای انجام یک مقایسه دقیق از این نوسانات، باید نوسانات را برحسب درصد اندازه­‌گیری کنیم. این میانگین نوسانات در طول بیست هفته گذشته با استفاده از وب سایت Investing.com محاسبه شده است. با توجه به سابقه حفت‌­ارزهای اصلی، میزان نوسانات بالا که پس از داده‌های مهم یا رویدادهای خبری رخ می­‌دهد، کاهش می­‌یابد.

نمودار زیر با استفاده از داده‌های Investing.com، نوسانات جفت‌­ارز‌های اصلی و برخی از جفت­‌ارز‌های اگزاتیک را نشان می‌دهد. به استثنای چین، که ارزی است که توسط PBOC تحت کنترل مسقیم قراردارد، می‌توان دید که نوسانات در جفت‌ارزهای اگزاتیک در برخی موارد، چهار برابر بیشتر از EURUSD است.

 میانگین میزان نوسانات جفت‌­ارز‌های اصلی و برخی از جفت­‌ارز‌های اگزاتیک در طول بیست هفته

 

ما باید نگران این باشیم که در هر معامله چقدر ریسک می‌کنیم,  این بسیار درست است که با ریسک بیشتر، امکان به­ دست­‌آوردن پاداش نیز بیشتر می­‌شود اما پیامد اصلی نوسانات بالاتر هنگام معامله جفت‌ارز­های اگزوتیک ، ریسک بیشتری دارد.
اگر جفت‌ارز اگزاتیک که ما معامله می‌کنیم چهار برابر نوسان بیشتری نسبت به دیگر جفت­‌ارزهای اصلی که معامله می‌کنیم داشته باشد، امکان ضرردهی معاملاتمان به چهار برابر میزان عادی، قابل افزایش است. منطقی است که حجم ورود در معامله خود را بر این اساس کاهش دهید. اگر EURUSD را با حجم ۵۰۰۰۰ دلار در هر موقعیت معاملاتی، معامله می‌کنید و به دنبال معامله USDTRY هستید، باید این جفت­‌ارز را همزمان با ۱۲۵۰۰ دلار معامله کنید.
میزان کاهش حجم ورودی به معاملاتتان بستگی به دامنه نوسانات USDTRY در مقایسه با EURUSD  دارد. اگر یک جفت‌­ارز اگزاتیک، چهار برابر بیشتر از جفت­‌ارز اصلی نوسان دارد، باید حجم معامله خود را تقسیم بر چهار کنید تا تقریباً همان میزان ریسک را در معاملات خود برای جفت‌­ارز اگزوتیک حفظ کنید.

۳ جفت‌ارز اگزاتیک برتر در معاملات فارکس

مسلم است که همه ارزهای فرعی انتخاب خوبی برای یک معامله­‌گر نیستند. دسترسی به اخبار و رویدادهای ژئوپلیتیکی مرتبط با آن ارز برای تحلیل­‌گر ضروری است. بسته به موقعیت جغرافیایی خود، ممکن است زمانی که این جفت­‌ارز اگزاتیک با بالاترین میزان نقدینگی معامله می­‌شود، در مقابل رایانه نباشید.

جفت‌ارز اگزاتیک USDMXN

 اقتصاد مکزیک در دهه گذشته با نرخ ثابتی در حال رشد بوده است. تجارت فرامرزی با ایالات‌متحده آمریکا نیز عامل بزرگی در پیشروی این ارز است. صادرات و واردات با همسایه شمالی مکزیک نیز در حال گسترش مداوم بوده ­است. تجارت بین‌المللی بیشتر، تقاضای بالاتری برای ارز محلی را ایجاد می­‌کند.این جفت‌­ارز اگزاتیک بسیاری از معامله­‌گران مبتدی را جذب خود می­‌کند.

 تراز تجاری مکزیک در ۱۰ سال گذشته

 

نمودار بالا تراز تجاری مکزیک را در ۱۰ سال گذشته نشان می­‌دهد. یک شیب مثبت در این نمودار، با توجه به تمام فراز و فرودهای آن، کاملا ملموس است. وقتی به دنبال معامله با این ارز در زمان انتشار داده هستید، ممکن است اتفاق غیرقابل ­پیش­بینی برای شما پیش بیاید. اگرچه اکثر اوقات این پیش­‌بینی­‌ها برای انتشار داده­‌ها با عدم اطمینان همراه بوده است اما داده­‌های اقتصادی به راحتی در دسترس است. جلسات معاملاتی زیر برای معامله این جفت‌ارز، با نقدینگی بالاتر و در نتیجه اسپرد پیشنهادی پایین­تر، بهترین انتخاب هستند.


نشست معاملاتی لندن و نیویورک؛ زمان شروع به­ کار بازار لندن مطمئنا زمان مناسبی برای این جفت‌­ارز است، اما برجسته‌ترین حرکت­‌ها در نشست معاملاتی نیویورک انجام می­‌شود. حرکت قیمت این جفت­‌ارز پس از بسته‌شدن بازار نیویورک تقریبا ثابت می­‌شود زیرا به نظر نمی­‌رسد که در نشست معاملاتی توکیو، این جفت‌­ارز حرکت خاصی را داشته‌­باشد.

به طور کلی، این یک انتخاب مناسب است زیرا معامله‌­گران می­‌توانند دسترسی نسبتاً آسانی به رویدادها و اخبار ژئوپلیتیک داشته‌باشند. همچنین این کشور دارای ویژگی­‌های اقتصادی مختلف و تجارت بین­‌المللی در حال گسترش است. این جفت­‌ارز در نشست معاملاتی لندن و نیویورک که بازار پویا و قابل­‌قبولی دارد می­‌تواند بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

 

جفت‌ارز اگزاتیک USDBRL

این جفت‌­ارز اگزاتیک برخی از ویژگی­‌های مشابه USDMXN را دارد. اقتصادی که از لحاظ تاریخی عملکرد خوبی داشته و تراز تجاری در حال بهبودی دارد. برزیل ممکن است به اندازه مکزیک برای صادرات خود به ایالات­‌متحده وابسته نباشد، اما نمودار زیر نشان می­‌دهد که چگونه تراز تجاری آن حتی بیشتر از مکزیک افزایش یافته‌ است.

تراز تجاری برزیل در ۱۰ سال گذشته

 

لندن و نیویورک نقدشونده‌­ترین نشست­‌های معاملاتی هستند و نشست معاملاتی نیویورک پرچم­دار حرکات بزرگ برای این جفت­‌ارز است . این جفت‌ارز اگزاتیک نیز دارای دو محدوده زمانی معاملاتی مناسب در طول روز است. نوسانات بیشتر، به دلیل ورود معامله­‌گران برزیلی به بازار و معامله بر اساس ارز محلی کشورشان است که تقریباً همزمان با نشست معاملاتی نیویورک خواهد­بود. این مورد برای USDMXN نیز صادق است.

جفت‌ارز اگزاتیک EURTRY

 لیر ترکیه احتمالاً پیچیده‌ترین معامله در بین این سه ارز فرعی است. اگر معامله­‌گر ریسک­‌پذیری هستید، این جفت­‌ارز انتخاب خوبی برای شما می­‌تواند باشد. از زمان حضور این جفت‌ارز اگزاتیک در بازار زیاد، نمی‌­گذرد اما به خوبی توجه معامله‌­گران را به خود جلب کرده است. ترکیه برای ورود به اتحادیه اروپا که بزرگترین شریک تجاری آن نیز است، درحال رقابت است. این عوامل باعث می­‌شود که لیر ترکیه با شروع مبادلات ارز توسط شرکت­‌ها و بانک‌­ها، مورد تقاضا قرار بگیرد و حجم بازار آن در فارکس نیز افزایش یابد.

همانطور که قبلا مشاهده کردیم USDTRY بی‌ثبات­‌ترین جفت‌ارز اگزوتیک در لیست ما بود. افزایش نوسانات تا ۱۵ درصد نیز برای این ارز عادی است. رعایت مدیریت سرمایه بسیار حیاتی است و اکثر معامله‌­گران خرد، موقعیت­‌های خود را در همان روز می­‌بندند تا از پرداخت سوآپ در امان باشند. کارمزد سوآپ این ارز به نرخ­‌های بسیار بالایی رسیده ­است. بنابراین، حتی اگر فقط یک روز موقعیت معاملاتی خود را حفظ کنید، هزینه‌­ها برایتان بیش­‌ازحد خواهد­بود. 


این جهش‌ها در نرخ‌های بهره یک شبِ لیر ترکیه زمانی اتفاق می‌افتد که ارزش این ارز در نوسان است. کاهش شدید قیمت TRY باعث می‌شود بانک مرکزی ترکیه، نرخ‌های بهره را که برای محاسبه کارمزد سوآپ استفاده می‌شود، افزایش دهد. این اتفاق تا ثابت‌شدن نوسانات بازار، ادامه خواهدداشت.بانک مرکزی ترکیه به مداخله در بازار ارز نیز معروف است. اغلب مداخلات میلیاردی انجام می­‌دهد تا ارزش ارز خود را حفظ کند.احتمالاً بزرگترین عامل بازدارنده برای فروش لیر ترکیه، افزایش گسترده نرخ بهره این کشور است که بانک مرکزی مایل به اجرای آن است. حتی در دوره‌های نسبتاً آرام، نرخ بهره برای لیر ترکیه اغلب حدود ۲۰ درصد است. همانطور که گفته­ شد، ساده‌ترین راه برای جلوگیری از این هزینه­‌ها استفاده از استراتژی­های معاملاتی روزانه است.

به طور مثال و برای درک نوسانات سنگین لیر ترکیه و لزوم مدیریت سرمایه در معاملات این ارز فرعی، در سال ۲۰۲۱ قریب به ۳۰٪ از ارزش لیر ترکیه کاسته شد. موسسات تحقیقاتی و مالی در اروپا، شروع این ریزش را ناشی از هراس اقتصاد ترکیه از بر سر کار آمدن جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌دانستند زیرا بایدن وعده داده‌بود که با همکاری اروپا، تحریم‌های سنگینی علیه ترکیه وضع می‌کند تا جنجال‌آفرینی این کشور در مدیترانه و شمال آفریقا را متوقف کند. این نوسانات، به وضوح می‌تواند تاثیر رویدادهای اقتصادی و سیاسی ابرقدرت‌ها را در اقتصاد ترکیه نشان‌دهد. این نوسانات در انتهای سال با شدت بسیار زیادتری ادامه‌یافت، در جایی که دولت با سیاست‌های غیرمتعارف خود و دخالت‌های فراوان در تصمیمات بانک مرکزی، بر بی‌ثباتی ارزش لیر ترکیه دامن زد.

دسترسی به اطلاعات اقتصادی ارزهای فرعی ممکن است به آسانی سایر ارزها نباشد. بیشتر اخبار مهم ژئوپلیتیک توسط رسانه‌‌های اصلی منتشر خواهد­شد. با این حال، پیش‌بینی صحیح داده‌های اقتصادی ممکن است کمی پیچیده‌تر باشد.

سخن پایانی

برای کسانی که به دنبال تنوع بخشیدن به سبد معاملاتی خود هستند، جفت‌ارز های اگزاتیک نوسانات بالاتری را تجربه می‌کنند و آن‌ها را برای افراد ریسک­‌پذیر جذاب می‌کنند ولی باید حجم معاملات خود را کاهش دهند. کاهش حجم معاملات به شما این امکان را می­‌دهد که ریسک مشابهی با معامله یکی از جفت­‌های اصلی داشته باشید.
دسترسی به اطلاعات برای اکثر ارزها نسبتاً آسان است، اگرچه برای برخی از آن­‌ها ممکن است واکنش‌های غیرمنتظره‌ای را در هنگام انتشار داده‌ها تجربه کنید زیرا پیش‌بینی‌ها ممکن است نادرست بوده باشند. مداخله دولت برای انتشار داده‌ها در برخی از ارزها ممکن است به معنای نوسانات سنگین آن ارز در هنگام انتشار آن داده اقتصادی باشد.

 ارزهای اصلی ارتباط معنادار کمتری با یکدیگر  دارند. به طور کلی، جفت‌ارزهای اگزاتیک یک راه عملی برای تنوع بخشیدن به ریسک را برای معامله­‌گر ایجاد می­‌کنند. استراتژی‌های معاملاتی که روی ارزهای اصلی کار می‌کنند ممکن است برای جفت­‌ارز‌های اگزاتیک موفق نباشند و باید به درستی مورد آزمایش مجدد قرار گیرند.

برنامه ریزی مالیات بر درآمد

    نمایش سرویس