شمعدان ژاپنی چه چیزی هستند؟

 

 

در ابتدای استفاده از نمودارهای قیمت در معاملات سهام، نیاز به انواع راه های مختلفی برای نمایش قیمت وجود داشت. بیشترین پیشرفت توسط جامعه بازرگانان در ژاپن حاصل شد. بنابراین، مونیسا هوما تاجر برنج، در واقع، نوع خاصی از نمایش قیمت را ابداع کرد، چیزی که به نام نمودار شمعدان‌های ژاپنی معروف است.

برخلاف نمودارهای اصلی پرایس اکشن در معاملات، شمعدان‌ها در فارکس به یک نمودار ساده و با وضوح بیشتر بدل شدند، این شمعدان‌ها به محاسبات خاصی احتیاج ندارند و بلافاصله نشان می‌دهند که قیمت در حال افزایش است و یا کاهش. این امر، به دلیل ورود رنگ‌ها به نمودار قیمت میسر شد.

توجه داشته باشید که این رنگ‌ها به طور تصادفی انتخاب نشده‌اند، بلکه در اثر تداعی ایجاد شده اند. بنابراین، عملکرد قیمت، که نشان دهنده رشد قیمت است، تأثیر روانی مثبتی بر روی شخص داشت و شمع صعودی با یک رنگ مثبت، یعنی سفید مشخص شد. برعکس، کاهش قیمت تأثیر منفی داشت، بنابراین آن را با رنگ سیاه مشخص کردند.

چگونه شمعدان‌ها را بخوانیم؟

نمودار شمعدان ژاپنی، به ترکیبی از یک فاصله و یک نمودار خطی نیز گفته می‌شود به این معنا که هر یک از عناصر آن طیف وسیعی از تغییرات قیمت را در یک بازه زمانی خاص نشان می‌دهند.

با این حال، برخلاف نقاط متداول در نمودار معاملاتی، شمعدان‌ها اطلاعات به موقع بیشتری درباره عملکرد قیمت ارائه می‌دهند، بنابراین درک نحوه پیش بینی نمودارهای شمعدان آسان تر است. شمعدان‌ها به وضوح به بازه‌های زمانی نمودار مربوط هستند. در مورد دوره زمانی در نمودار معاملاتی، که تایم فریم نیز نامیده می‌شود، 

 

شکل بالا عناصر یک شمعدان را نشان می‌دهد. یک شمعدان از  بدنه‌ی سفید یا سیاه و سایه بالایی / پایینی تشکیل شده است (که به آن فتیله نیز گفته می‌شود). قسمت بالای سایه بالایی و قسمت پایین سایه پایینی در دوره زمانی مربوطه، سقف و کف را نشان می‌دهند. بالا و پایین بدنه‌ی شمعدان نشان دهنده‌ی قیمت باز و بسته شدن است. اگر قیمت در کل افزایش یافته باشد (به عنوان مثال قیمت بسته شدن بالاتر از سقف باز شدن است)، بدنه شمعدان سفید است (توخالی یا فقط با رنگ روشن)، پایین بدنه منعکس کننده قیمت باز شدن است، قسمت بالا - قیمت بسته شدن.

اگر قیمت کاهش یافته باشد (شمعدان در قیمت کمتری نسبت باز شدن بسته می‌شود)، بدنه آن سیاه است (توپر یا فقط رنگ آن تیره می‌باشد). بالای شمع نشان دهنده‌ی باز شدن است، قسمت پایین - بسته شدن را نشان می‌دهد. وقتی قیمت‌های باز و بسته شدن برابر باشند، بدنه‌ای نمی‌تواند وجود داشته باشد. در این حالت، شمعدان مانند صلیب به نظر می‌رسد. این نوع شمعدان یکی از اصلی ترین‌ها موردها در تجزیه و تحلیل شمعدان است، اما اطلاعات بیشتر در مورد آن باشد برای بعد...

نمودارهای شمعدان مدرن می‌توانند به هر رنگی باشند، به عنوان مثال، یک طرح رنگی بسیار محبوب، رنگ‌های قرمز و سبز را به کار می‌برد. با این حال، رنگ‌های کلاسیک شمعدان‌های ژاپنی سیاه و سفید است.

یک معامله گر می‎‌تواند با پیگیری تغییرات در رنگ بدنه شمع، تعیین کند که قیمت در مدت زمان مشخصی بالا می‌رود و یا پایین می‌آید. رنگ سفید، سبز، و یا شفاف شمع نشان دهنده‌ی افزایش قیمت است. رنگ سیاه یا قرمز نشانگر کاهش قیمت است. رنگ شمع‎‌ها به تنظیمات بستگی دارد.

  • اگر یک شمع سفید یا سبز باشد (بر اساس تنظیمات) - قیمت در یک بازه زمانی مشخص افزایش یافته است

  • شمع سیاه یا قرمز به معنای اُفت قیمت است

  • فتیله فوقانی یا سایه شمع بالایی به معنای بالاترین سطح قیمت است

  • فتیله پایینی یا سایه پایینی به معنای پایین ترین سطح قیمت است

  • قیمت باز شدن شمعدان سفید در زیر است، در حالی که قیمت بسته شدن در بالا قرار دارد

  • قیمت باز شدن شمعدان سیاه در بالا است، در حالی که قیمت بسته شدن در زیر قرار دارد

 

انواع اصلی الگوهای شمعدان و شمع‌ در فارکس

در تجزیه و تحلیل تکنیکال اغلب در مورد نام الگوهای شمعدان ژاپنی اختلاف نظر وجود دارد. برای جلوگیری از مشارکت در این اختلاف نظرها، من تفسیر خودم از نام الگوهای شمع فارکس و الگوهای اساسی تجزیه و تحلیل شمعدان را به شما ارائه می‌دهم که بسیار ساده تر و راحت‌تر می‌توانید آن‌ها را به خاطر بسپارید.

 

 

 

در تصویر بالا، من 12 مورد از معروف‌ترین الگوهای شمعدان را به تصویر کشیده‌ام که ممکن است در نمودار قیمت با آن‌ها رو به رو شوید. بگذارید تا هر یک از آن‌ها را با جزئیات بیشتری مورد بررسی قرار دهیم. من با معروف‌ترین آن‌ها یعنی الگوی نمودار شمعدان چکش شروع می‌کنم.

  1. الگوی نمودار شمعدان چکش وارونه. شکل گیری آن عمدتاً در پایین روند نزولی اتفاق می‌افتد و ممکن است یک معکوس شدن بالقوه به سمت بالا را نشان دهد. با این حال، باید توسط شمعدان بعدی که همیشه باید سفید باشد تأیید شود. بدنه چکش می‌تواند سیاه یا سفید باشد. الگوی شمعدان چکش وارونه در فارکس پایان روند قبلی است. این الگو توسط سایه بالایی آن مشخص می‌شود. قیمت ابتدا در حال افزایش بود، اما، در پایان دوره، خرس‌ها کنترل اوضاع را بدست گرفتند و قیمت را کاهش دادند، در نتیجه شمعدان به رنگ سیاه درآمد. در واقع، شمعدان نشان دهنده آخرین تلاش خرس‌ها برای تسلط است، و اگر شمعدان بعدی سفید باشد، این امر نشان می‌دهد که خرس‌ها کنترل اوضاع را از دست داده‌اند و تشکیل نمودار چکش وارونه تأیید خواهد شد.

  2. شکل گیری شمعدان چکش به عنوان یک الگوی شمعدان معکوس صعودی مشاهده می‌شود که عمدتاً در پایین روند نزولی اتفاق می‌افتد. این یک بدنه کوتاه (سیاه یا سفید) است که در قسمت بالای محدوده قیمت در طی جلسه قرار دارد، و سایه بسیار بلندی دارد. مانند شکل گیری قبلی، الگوی نمودار شمعدان چکش باید توسط شمعدان بعدی که همیشه باید سفید باشد تأیید شود. قیمت در ابتدا نزولی بود، اما در پایان دوره، گاوها توانستند غالب شوند و قیمت را بالا ببرند، بنابراین شمعدان به رنگ سفید درآمد. این شکل گیری اساساً آخرین تلاش گاوها برای تصاحب کنترل را نشان می‌دهد، و اگر شمع بعدی سفید باشد، این رویداد می‌تواند سیگنالی برای گاوها به نشانه پیروزی باشد و اینکه الگوی شمعدان چکش معتبر است.

  3. الگوی شمعدان مرد به دار آویخته. این یک شکل شمعدان است که شبیه به چکش است اما فقط در روند صعودی اتفاق می‌افتد و هشدار می‌دهد که ممکن است قیمت‌ها شروع به کاهش کنند. برای اینکه الگو معتبر باشد، شمعی که مرد به دار آویخته را دنبال می‌کند باید سیاه باشد. قیمت در ابتدا نزولی بود، اما در پایان دوره، گاوها غالب شدند و قیمت را بالا بردند، بنابراین شمعدان را به رنگ سفید درآوردند. شکل گیری مرد به دار آویخته، یک الگوی معکوس نزولی است که اساساً آخرین تلاش گاوها برای تسلط قدرت را نشان می‌دهد، و اگر شمع بعدی سیاه باشد، این امر کنترل خرس‌ها و اعتبار شمع را تأیید می‌کند.

  4. الگوی نمودار شمعدان ستاره دنباله‌دار. این شکل‌گیری شمعدانی مانند یک چکش وارونه به نظر می رسد اما فقط در طی یک روند صعودی رخ می‌دهد و نشانگر این مطلب است که احتمال دارد تا قیمت شروع به کاهش کند. برای معتبر بودن شمعدان ستاره دنباله‌دار، الگو باید توسط شمعدان بعدی که باید رنگ آن سیاه باشد تأیید شود. قیمت ابتدا در حال رشد بود، اما در پایان دوره، خرس‌ها شروع به تسلط کردند و قیمت را پایین آوردند. با این حال، فشار آن‌ها برای آنکه شمعدان را به رنگ سیاه درآورند کافی نبود، بنابراین با سایه‌ای بلند و به رنگ سفید باقی ماند. این اساساً یک الگوی معکوس نزولی است و آخرین تلاش خرس‌ها برای به دست آوردن کنترل را نشان می‌دهد که ناموفق بود. با این وجود، اگر شمعدان بعدی سیاه باشد، این امر نشانگر سبقت گرفتن خرس‌ها در روند جهانی است و این شکل گیری معتبر است.

  5. ستاره صبحگاهی نوعی الگو است که در یک نمودار شمعدان دیده می‌شود، که در گروه گسترده‌ای از الگوهای نمودار شمعدان وجود دارد و از آن با عنوان "ستارگان" یاد می شود. الگوی ستاره صبحگاهی، برخلاف الگوی ستاره دنباله‌دار، بدنه بلندی ندارد. این یک شمعدان معمولی با بدنه‌ای کوچک است که پس از یک روند نزولی رخ می‌دهد و نشان می‌دهد که روند صعودی ممکن است شروع شود. قیمت در ابتدا در حال سقوط بود، اما در پایان دوره، خرس‌ها قدرت خود را از دست دادند و آن‌ها فقط توانستند قیمت را تا یک شمعدان کوچک پایین بیاورند. اگر شمعدان بعدی سفید باشد، این امر حاکی از آن است که گاوها در نهایت برنده شده‌اند و الگو معتبر است.

  6. ستاره شبانگاهی. این الگو به طور اساسی یک الگوی معکوس نزولی است؛ یک ستاره شبانگاهی مانند الگوی ستاره صبحگاهی، معکوس به نظر می رسد. این الگو بیشتر بعد از یک روند صعودی اتفاق می‌افتد و نشان می‌دهد که قیمت ممکن است شروع به کاهش کند. در ابتدا، قیمت در حال افزایش است، اما در پایان دوره، گاوها قدرت خود را از دست می‌دهند و فقط یک شمعدان کوچک وجود دارد که، اتفاقا، همیشه باید سیاه باشد. اگر شمعدان بعدی سیاه باشد، این امر حاکی از آن است که گاوها در انتها قدرت خود را از دست داده‌اند و خرس‌ها کنترل را بدست گرفته‌اند، و بنابراین، الگوی ستاره شبانگاهی معتبر است.

  7. الگوی شمعدان کودک رها شده. این فرم شمعدان نیز در گروه ستاره‌ها قرار دارد. این الگو شبیه به ستاره صبحگاهی است اما یک تفاوت مهم وجود دارد. میله دوم شمع دوجی (Doji) است. شمعدان دوجی بدنه‌ای ندارد، به عبارت دیگر، تعادل بین خریداران و فروشندگان را نشان می‌دهد. روند نزولی است، اما در پایان دوره، گاوها و خرس‌ها برای کنترل وضعیت بازار می‌جنگند، اما در پایان هیچ یک از طرفین بر دیگری چیره نمی‌شود، بنابراین یک شمع دوجی ظهور می‌کند. اگر بعد از شمع دوجی یک میله سفید بیاید، این نشان می دهد که گاوها در روند جهانی پیروز شده‌اند و کودک رها شده‌ی صعودی معتبر است.

  8. الگوی شمعدان هارامی. وقتی الگوی هارامی ظاهر می‌شود، شرایطی را به تصویر می‌کشد که در آن بازار قدرت خود را در جهت غالب از دست می‌دهد و روند رو به معکوس شدن است. این یک سیگنال معکوس نسبتاً قوی است، زیرا شامل چنین تأیید سیگنالی به عنوان یک گپ قیمت است. الگوی شمعدان هارامی ممکن است هم صعودی و هم نزولی باشد، شمعدان ممکن است توخالی یا توپر (سفید یا سیاه) باشد، و حتی گاهی اوقات می‎‌تواند یک دوجی باشد. شمعدان هارامی از بدنه‌ای کوچک و سایه‌های کوتاه تشکیل شده است. ویژگی های اصلی آن دو علامت است. بدنه و سایه‌های هارامی باید درون بدنه شمعدان قبلی باشند. باید بین بسته شدن قبلی و باز شدن هارامی، گپ قیمتی وجود داشته باشد. اگر همه این شرایط برآورده شود، فرم شمعدان یک هارامی است.

  9. الگوی پوششی صعودی، یک الگوی معکوس دو-شمعی است. بنابراین، اغلب از این فرم به عنوان الگوهای شمعدان فارکس یاد می‌شود. تشکیل الگوی پوششی بسیار ساده است. این الگو می‌تواند هم الگوی شمعدان صعودی باشد و یا نزولی. تفاوت آن در رنگ میله دوم در الگو است. الگوی شمعدان صعودی پوششی یک الگوی بازگشتی صعودی است، که معمولاً در پایین روند نزولی اتفاق می‌افتد. شمع دوم، بدنه اولی را به طور کامل 'پوشش' می‌دهد. این فرم به طور گسترده در معاملات سهام کلاسیک در ایالات متحده اعمال می‌شود. الگوی پوششی صعودی در روند نزولی و یکی از قوی‌ترین سیگنال‌های بازگشتی ظاهر می‌شود.

  10. الگوی پوششی نزولی، برعکس فرم شمعدان فارکس قبلی است، و در نقاط قله روندهای صعودی اتفاق می‌افتد. در اصل این الگو یک الگوی معکوس نزولی است. بر این اساس، شمع دوم در این فرم، سیاه است. تمام شرایط الگوی پوششی باید مطابق با مثال قبلی باشد.

  11. الگوی صلیب هارامی یک الگوی شمعدان ژاپنی است که به آن ستاره می‌گویند، که از یک شمعدان بزرگ و به دنبال آن یک شمعدان کوچک دوجی تشکیل شده است. این فرم را گاهی الگوی شمعدان ستاره دوجی می‌نامند. همه‌ی شرایط برای تأیید شدن این الگو همان شرایط یک الگوی هارامی نرمال است. این باور وجود دارد که یک سیگنال صلیب هارامی، الگوی شمعدان قابل اطمینان‌تری نسبت به یک هارامی نرمال است.

  12. الگوی دوجی سنگ قبر، یک شمعدان است که شبیه به یک ستاره دنباله‌دار می‌باشد اما بدون بدنه است. این امر نشان می‌دهد که قیمت می‌تواند معکوس شود و شروع به کاهش کند. یک شمعدان زمانی یک الگوی دوجی سنگ قبر است که بعد از آن یک شمعدان سیاه رنگ بیاید. این معمولاً در یک روند صعودی اتفاق می‌افتد، اما در پایان دوره، خرس‌ها کنترل را بدست گرفته‌اند و قیمت را تا سطح باز شدن میله پایین می‌آورند.  یک الگوی دوجی سنگ قبر، اساساً، یک الگوی شمعدان معکوس است که نشان دهنده آخرین تلاش گاوها برای به دست آوردن کنترل است، که کاملاً توسط حمله خرس‌ها پوشانده شده است. و اگر شمعدان بعدی سیاه باشد، این امر بدان معنی است که در پایان خرس‌ها برنده شده‌اند، و فرم معتبر است.

 

 

برنامه ریزی مالیات بر درآمد

    نمایش سرویس