تحلیل هفتگی فارکس در هفته سوم فوریه (۲۵ تا ۲۹ بهمن)

تحلیل هفتگی فارکس 

دلار پس از تورم بالا در آمریکا، چشم به صورتجلسه فدرال رزرو دارد صورت جلسه  فدرال رزرو و آمار خرده فروشی ایالات متحده می‌تواند نشان دهد که آیا باید منتظر تغییر بمانیم یا خیر.یک آمار تورمی بالای دیگر در ایالات متحده منتشر شد. این اتفاق بازده اوراق خزانه‌داری را افزایش داد و بازارها را به سمت قیمت‌گذاری تهاجمی بر روی نرخ بهره فدرال رزرو سوق داد. در همین حال دلار طوری معامله می‌شود که انگار تورم رو به کاهش گذاشته است. آیا ما به یک نقطه عطف در بازار فارکس رسیده‌ایم؟آیا فدرال رزرو ترمز را خواهد کشید؟

دلار تحت تاثیر قرار نگرفت

 این همان چیزی است که بازارها پس از آخرین آمار تورمی روی آن شرط‌بندی کرده‌اند. بازارها اکنون بر روی ۶.۵ بار افزایش نرخ بهره در سال جاری قیمت‌گذاری کرده‌اند. همچنین افزایش ۵۰ نقطه پایه‌ای نرخ بهره نیز جای خود را در گمانه‌زنی‌ها باز کرده است. در طرف دیگر ایده برگزاری نشست اضطراری فدرال رزرو در این ماه نیز وجود دارد.

نرخ تورم ایالات متحده

با وجود آتش بازی در بازده اوراق خزانه‌داری، در بازار فارکس شاهد حرکت خاصی نیستیم. بازارهای اوراق خزانه‌داری معتقد هستند که فدرال رزرو کنترل را از دست داده است و باید به جنگ تورم برود.  اگرچه دلار در نهایت افزایش یافت، اما حرکت دلار در برابر قیمت‌گذاری سریع و تهاجمی بازار بر روی افزایش نرخ بهره نه سریع و نه چشم‌گیر بود.

به عنوان مثال، بسیاری از بازیگران بزرگ ممکن است انتظار این آمار را داشته باشند یا احساس کنند که افزایش شدید نرخ بهره و ترش ناشی از کاهش تورم می‌تواند در نهایت نتیجه معکوس داشته باشد و باعث رکود شود.راه‌های مختلفی برای تفسیر این بی‌حالی وجود دارد. 

در هفته‌های اخیر الگوی ثابتی را مشاهده می‌کنید که در آن دلار نمی‌تواند از اخبار خوب استفاده کند. دلیل این حرکت اما چندان مهم نیست. آنچه اهمیت دارد، قیمت است. حتی با شرط‌بندی بر روی افزایش نرخ بهره فدرال رزرو نیز نشانه‌هایی از روند صعودی یک سال پیش مشاهده نمی‌شود.

 

 

 تفاوت بازده اوراق ۱۰ ساله و ۲ ساله حکایت از رکود می‌کند

بیایید این حرکت را تجزیه کنیم. حرکت فدرال رزرو در حل حاضر تقریبا به طور کامل قیمت‌گذاری شده است. در واقع بازارها ممکن است بیش از حد پیش رفته باشند. یک بحث جدی وجود دارد مبنی بر اینکه نرخ تورم سالانه ممکن است به زودی به اوج خود برسد، چرا که اثرات هزینه‌کرد دولتی کمرنگ می‌شود، زنجیره تامین به روند عادی خود باز می‌گردد، مصرف کنندگان با برداشته شدن محدودیت‌ها از مصرف کالا به مصرف خدمات حرکت می‌کنند و پس از ماه مارس به خاطر اثرات سال پایه تورم کاهش می‌یابد.

 

دموکرات‌ها احتمالا در انتخابات میان دوره‌ای شکست خواهند خورد که یعنی دوران هزینه‌کرد هنگفت دولت به پایان رسیده است. این همچنین نشان می‌دهد که احتمالا «اوج رشد» را پشت سر گذاشته باشیم. وقتی سرمایه‌گذاران نشانه‌هایی از «اوج تورم» را مشاهده کنند، این شرط‌بندی‌های تهاجمی می‌تواند کاهش یابد. سیاست هم حال و هوای مطلوبی ندارد.فدرال رزرو دیگر به تنهایی بازی نمی‌کند. بانک‌های مرکزی خارجی از جمله بانک مرکزی اروپا نیز به بازی هاوکیش فدرال رزرو پیوسته‌اند، بنابراین بعید است که مزیت نرخ بهره دلار بیشتر شود.

 

مقایسه جفت‌ارز EURUSD با تفاوت بازده اوراق ۲ ساله آلمان و آمریکا

 

با توجه به این که قیمت‌گذاری بر روی فدرال رزرو شدیدا تهاجمی بوده است، تصور اینکه اوضاع برای دلار مثبت‌تر خواهد شد بسیار دشوار است. در مجموع به نظر می‌رسد شرط‌بندی بازار بر روی افزایش ۰.۵ درصدی نرخ بهره در ماه مارس آخرین تلاش دلار برای جلب توجه باشد اما احتمالا در مراحل پایانی رشد دلار خواهیم بود. 

صورتجلسه نشست ماه ژانویه به همراه آمار خرده فروشی برای همان ماه هر دو در روز چهارشنبه منتشر خواهند شد. با توجه به تحولات اخیر، صورتجلسه‌ها احتمالا منسوخ شده خواهند بود، بنابراین تمرکز بر خرده‌فروشی خواهد بود. اگر آمار بسیار قوی باشند اما باز هم دلار نتواند رشد کند، نشانه دیگری است که تصویر کلی در حال تغییر است.

 آخرین گزارش اشتغال در روز سه‌شنبه منتشر می‌شود، آمار تورم ماه ژانویه در روز چهارشنبه و در نهایت آمار خرده فروشی در روز جمعه منتشر خواهد شد. رگبار داده‌ها در راه بریتانیا است.

 نرخ رشد واقعی دستمزدها در انگلستان منفی شده است

 

بازارهای پولی اکنون بر روی شش بار افزایش نرخ بهره توسط بانک انگلستان برای سال جاری قیمت‌گذاری کرده‌اند. بانک مرکزی انگلیس هفته گذشته نرخ بهره را افزایش داد و شروع به کاهش ترازنامه خود کرد، اما پوند نتوانست رشد کند. در عوض شاهد رشد قابل توجه یورو بودیم چرا که بانک مرکزی اروپا یک چرخش هاوکیش قابل توجه داشت. اگرچه یورو معمولا به این داده واکنش نشان نمی‌دهد ولی در منطقه یورو، دومین برآورد از تولید ناخالص داخلی برای سه ماهه چهارم در روز سه‌شنبه منتشر خواهد شد. 

داده‌ها از کانادا و استرالیا

در کانادا، اگرچه آمار خرده‌فروشی ممکن است در بحبوحه محدودیت‌های کرونا در ماه دسامبر تصویر مناسبی را نشان ندهد. اما اقتصاد کشور کاملا در رونق است . آخرین گزارش تورم روز چهارشنبه و آخرین آمار خرده‌فروشی روز جمعه منتشر خواهد شد. 

همبستگی قیمت نفت و دلار کانادا کاهش یافته است

 

دلار کانادا اخیرا به یک معمای واقعی تبدیل شده است، زیرا آمار اقتصادی و افزایش قیمت نفت تصویر مناسبی را نشان می‌دهند اما این ارز با سنتیمنت بازار سهام و ریسک‌پذیری معامله می‌شود. با این حال، چشم‌انداز همچنان مطلوب باقی می‌ماند زیرا همبستگی‌ها می‌توانند در نهایت بازگردند و محیط تورمی نوید بخش خوبی برای اقتصاد صادرات محور کانادا خواهد بود.

در استرالیا، صورت جلسه آخرین نشست بانک مرکزی این کشور در روز سه‌شنبه و آخرین آمار اشتغال این کشور در روز پنجشنبه منتشر خواهد شد. هر دو می‌توانند برای دلار استرالیا بسیار مهم باشند، زیرا بازارها بدون توجه به صحبت‌های بانک مرکزی استرالیا همچنان بر روی افزایش ۶ بار نرخ بهره در این کشور شرط‌بندی می‌کنند.

تورم در ژاپن و چین

ین با توجه به افزایش بازده اوراق قرضه جهانی و افزایش قیمت کامودیتی‌ها در برابر تمام ارزها کاهش یافته است. افزایش بازده اوراق قرضه جهانی خبر بدی برای ین است، زیرا بانک مرکزی ژاپن همچنان به استراتژی کنترل منحنی بازده خود که سقف بازده کشور را حفظ می‌کند متعهد است. این ارز اخیرا تحت فشار شدیدی قرار گرفته است.

از این رو، بازده اوراق قرضه ژاپن نمی‌تواند همگام با بازده اوراق قرضه جهانی رشد کند و اختلاف در نرخ‌ها به طور خودکار بر ین فشار وارد می‌کند. برای بازگشت ین بازارها باید نشانه‌هایی را مبنی بر رها کردن استراتزی کنترل بازده توسط بانک ژاپن مشاهده کنند. از این رو شاید داده‌های تولید ناخالص داخلی و تورم در هفته آینده که به ترتیب روزهای سه‌شنبه و جمعه منتشر می‌شوند، بتوانند تاثیری بر تصمیم بانک ژاپن داشته باشند.

 

برنامه ریزی مالیات بر درآمد

    نمایش سرویس