استراتژی کندل حجم

امروز می خواهم یکی از تاثیر گذار ترین استراتژی های فارکس یعنی استراتژی کندل حجم را به شما آموزش دهم. برای شروع  بیایید نگاهی کلی نسبت به این استراتژی داشته باشیم.

 

 

کندل حجم چیست؟

این استراتژی با تمام استراتژی های معمول فارکس متفاوت است. اساسا، همه استراتژی ها بر اساس سیگنال های دریافت شده از اندیکاتورهای ریاضیاتی ساخته شده اند، که استفده از آنها دردسر های خود را دارد. اندیکاتور ها خطاهای بسیاری دارند و برای یک معامله گر کم تجربه، تصمیم گیری بر اساس این سیگنال ها بسیار سخت بوده و نمی توان فهم دقیقی از زمان دقیق ورود به معامله و یا بقیه ی موارد داشت. کندل حجم یک اندیکاتور نمی باشد بلکه یک کندل استیک ژاپنی کوچک در نمودار می باشد و پیدا کردن آن بسیار آسان بوده و به سختی می توان از آن غافل شد.

این کندل بدنه بسیار باریکی داشته و در بعضی موارد بدنه ای ندارد و از سایه بلندی برخوردار است. باید به یاد داشته باشید که چنین کندلی را نمی توانید هر روز ببینید و تشخیص آن بسیار ساده تر از بقیه می باشد. من این شمع را کندل حجم می نامم چرا که در زمان شکل گیری آن، حجم معاملاتی بازار بسیار زیاد بوده و در آن کندل هر دو گروه معامله گران (خریداران و فروشندگان) در حال مبارزه هستند. این کندل نشان دهنده ی این است که قدرت خریداران و فروشندگان تقریبا باهم برابر است و کندل بعدی گروه برنده را مشخص می کند. پس از اتمام شکل گیری (بسته شدن آن)،  با گذشت زمان (چند ساعت و یا حتی چند روز)، حجم خریداران یا فروشندگان از سایرین فراتر رفته و قیمت در جهت روند جدید حرکت می کند. زمانی که قیمت از بالترین یا پایین ترین نقطه ی این کندل عبور می کند، ما این شانس را خواهیم داشت تا به سمت برنده ملحق شده و پوزیشن جدیدی در جهت روند جدید باز کنیم. این عمل در اغلب موارد جهت درست بازار را به ما نشان می دهد، چرا که ما در جهت بیشترین حجم، معامله کرده ایم. به عبارت دیگر، این کندل به ما اجازه می دهد تا سیگنال مشخصی برای باز کردن سفارش در روند فعلی دریافت کنیم، که اکثر متخصصان این روش را تنها راه کسب درآمد در فارکس می دانند.

 

چگونگی پیدا کردن کندل حجم

حال بیایید ببنیم چگونه می توان کندل حجم را در بین تعداد بسیاری از کندل های دیگر در یک نمودار پیدا کرد.

 

در نمودار بالا، من تمامی کندل های حجم را با رنگ قرمز مشخص کرده ام. این نمودار بر اساس تایم فریم روزانه و نشان دهنده ی حرکت یک ساله ی قیمت می باشد. در نمودار GBP/NZD، من 12 کندل حجم پیدا کرده ام، و همه آنها به خوبی به سود دهی رسیده اند و 100 درصد نتیجه داده اند. حال شوال این است که چطور باید این کندل را از بقیه تشخیص دهیم؟ 5 قانون برای انجام این کار وجود دارد:

  1. کندل حجم، فقط می تواند در تایم فریم روزانه (D1) استفاده شود؛
  2. کندل حجم باید به طور کامل شکل بگیرد؛ یعنی کندل بعدی آن باید باز شود تا کندل حجم تثبیت شود؛
  3. بدنه کندل حجم باید حداقل 10 برابر کوچکتر از کل طول کندل باشد؛
  4. هر کدام از سایه ها (فیتیله ها) باید حداقل 400 پوینت باشد.
  5. کندل استیک حجم باید فقط در نماد های اصلی یا کراس استفاده شوند .

 

چگونه می توان با استفاده از کندل حجم معامله کرد

حال بیایید نگاهی به نحوه اعمال این 5 قانون و چگونگی باز کردن پوزیشن ها داشته باشیم :

 

 

در نمودار بالا، یکی از کندل ها را می بینید که با موفقیت طبق سناریو ما عمل کرده است. در ضمن خود من روی این کندل معامله کرده بودم. روند به این شکل است:

  1. از قانون اول استفاده کنید : برای جداسازی راحت تر کندل ها، نمودار را به بازه زمانی روزانه تغییر دهید و زوم کنید؛
  2. شروع به جستجو کندلی کنید که با توضیحات بالا سازگار باشد؛
  3. پس از پیدا کردن کندل مناسب، از قوانین 3 و 4 استفاده کنید: از یک خط کش در ترمینال معاملاتی استفاده کرده و میزان بدنه و سایه کندل را اندازه بگیرید. اگر حداقل یکی از سایه های شمع کمتر از 400 پوینت باشد (حتی اگر 399 است)، این کندل را فراموش کنید چرا که هیچ کاربردی نخواهد داشت. اگر هر دو سایه بیشتر از 400 پوینت بودند، بدنه را اندازه بگیرید. اگر بدنه ی کندل برای مثال 100 پوینت باشد، اندازه ی کلی کندل باید بیشتر از 1000 پوینت باشد. اگر هر دو این شرایط بر قرار باشند - کندل مورد نظر، یک کندل حجم می باشد؛
  4. حال به قانون دوم بر می گردیم. یک کندل جدید، یا حتی چند عدد از آنها باید بعد از کندلی که در نظر گرفتیم ظاهر شوند. ولی قیمت نباید بیشتر از کف یا سقف کندلی که انتخاب کردیم پیش برود؛
  5. به یاد داشته باشید که این استراتژی فقط بر روی نماد های اصلی و کراس، کارایی دارد؛
  6. سفارشات در حال انتظار خود را تعیین کنید. بله، استراتژی کندل حجم بر اساس سفارش های پندینگ (در حال انتظار) مانند بای استاپ و سل استاپ کار می کند؛
  7. به طور دقیق طول سایه کندل را اندازه بگیرید. در مورد مثال ما اندازه ی سایه بالایی 748 پوینت، و سایه پاینی 646 پوینت می باشند؛
  8. حال 646 پوینت پایین تر از کف کندل را اندازه گرفته و خط افقی بکشید. 748 پوینت بالا را از سقف اندازه بگیرید و خط افقی دیگری رسم کنید؛
  9. در سطح کف کندل (sell level)، سفارش سل استاپ خود را تعیین کنید. حد سود (profit level sell) این سفارش را 646 پیپ پایین تر از کف کندل حجم، قرار دهید و حد ضرر (stop level sell) را در سقف این کندل تعیین کنید.
  10. در سقف کندل (buy level)، یک دستور استاپ بای قرار دهید. حد سود (profit level buy) را 748 پیپ بالاتر از سقف کندل حجم، قرار دهید و حد ضرر را در کف کندل حجم تعیین کنید(stop level buy)
  11. اگر تمامی مراحل را به درستی انجام داده باشید، دسته بندی سفارشات شما باید شبیه شکل بالا باشد. اگر قیمت پایین تر آمد، سود حاصل شده 646 پوینت می باشد و اگر بالا تر رفت ما 748 پوینت بدست خواهیم  آورد.
  12. همه چیز آماده است. شما سفارشات خود را در کارگزاری تعیین کرده اید و آنها تمام کارها را برای شما انجام خواهند داد.

همان طور که در شکل بالا مشاهده می کنید، یک سفارش فروش فعال شده است، و بعد از گذشت 2 کندل، با بر خورد قیمت به حد سود ما، معامله بسته شده است، که سود حاصل 646 پوینت می باشد و در صورتی که حجم معامله یک لات باشد چیزی حدود 500 دلار می توانستیم از این معامله سود بگیریم. این استراتژی بسیار ساده می باشد، تمام چیزی که به آن نیاز دارید این است که قوانین را به صورت جدی دنبال کرده و تبدیل به یک معامله گر موفق شوید.

حال نوبت شماست، برای مثال این استراتژی را برای جفت ارز EUR/USD امتحان کنید. می توانید از طریق کامنت سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

 

برنامه ریزی مالیات بر درآمد

    نمایش سرویس