فواید مدیتیشن برای ترک عادت های بد

تحقیقات نشان می دهد نیمی از کارهای روزمره ما بر طبق عادت انجام می شود. عادت کردن باعث صرف کمتر انرژی هم برای مغز و هم برای اندام ها خواهد شد. اگر قرار نبود به خوردن صبحانه عادت کنید ، هر دفعه خسته می شدید. با این حال همه عادات مفید نیستند و همه ما به یک ترفند برای از بین بردن عادات بد نیاز داریم. خوشبختانه مدیتیشن این امکان را به ما خواهد داد.

عادت های بد چگونه شکل می گیرند؟

عادت ها زمانی شکل می گیرند که بدن و مغز ما به دنبال کارآمدترین راه ها برای زنده ماندن هستند. تصور کنید هر روز صبح که بلند می شوید قرار بود یاد بگیرید چگونه مسواک بزنید یا چگونه بند کفش هایمان را ببندیم!

عادت ها هستند که به ما این امکان را می دهند که وظایف ضروری را بدون فکر کردن به نحوه انجام آن، انجام دهیم.

 

علاوه بر این عادت ها ابزاری کارآمد برای جلوگیری از ناراحتی هستند. برای مثال هنگامی که گرسنه هستید مغز یک مسیر معمولی ایجاد می کند که به یاد آورید احساس گرسنگی چیست ، غذا را از کجا تهیه کنید و خوردن آن چه حس خوبی به شما می دهد. مغز در این امر بسیار کارآمد می شود ، دفعه بعد که گرسنه می شوید ، دقیقا میدانید که چه کار کنید.

 

از آنجایی که غذا خوردن زمانی که گرسنه بودیم ، احساس خوبی به ما دست می داد ، مغز این مسیر معمولی را برای انواع دیگر ناراحتی ها نیز به کار می برد. حال اگر وقتی بی حوصله بودید یا ناامید بودین یا بر هر دلیل ناراحت بودید و غذا می خوردید چه ؟ ایا حس بهتری به شما دست نمی داد؟

اکنون غذا را با هر چیزی که زمانی مشکلی را برای شما حل کرده است جایگزین کنید ، می توانید ببینید عادت ها چگونه شکل می گیرند.

 

یک عادت زمانی بد می شود که دیگر سودی برای ما نداشته باشد و در عوض باعث آسیب رسانی به ما شود. فراموش کردن این مسیر های فرسوده دشوار است.

اینجاست که مدیتیشن یا در اصطلاح مراقبه یک روش ایده آل برای سیم کشی دوباره مغز هایتان است.

شکستن چرخه ی الگوهای عادتی بد با مدیتیشن

عادت های مضر می تواند شامل رفتار ، واکنش ها یا حتی الگوهای فکری باشد. ما بارها و بارها به دلایل مختلفی وارد چرخه عادت بد می شویم و از این بدتر اینکه فکر می کنیم عادات بد مشکل ما را حل خواهند کرد، زیرا زمانی اینگونه به نظر می رسیدند.

 

به عنوان مثال فرض کنید وقتی ناراحت بودید ، یک تکه کیک می خوردید و حالتان بهتر میشد. اما رفته این عادت تغییری در شما ایجاد نکرد و تسکین آن فقط برای یک بازه زمانی کوتاه مدت بوده است. با اینکه این روش دیگر برای شما مفید نبود اما شما همچنان چرخه غم -> کیک -> غم-> کیک را ادامه می دهید.

 

اینجاست که مدیتیشن به شما کمک می کند اگاهی ، ذهن آگاهی ، شفقت به خود و خرد را توسعه دهید. این ویژگی های مدیتیشن به شما کمک می کند از چرخه های معمول رهایی پیدا کنید. بیایید نگاهی دقیق تر به چگونگی آن بیندازیم.

 

ذهن آگاهی و هوشیاری

ذهن آگاهی اولین قدم به سوی تغییر عادت موفق است. مراقبه ذهن آگاهی شناخت رفتار ما، محرک ها و پیامدهای آن را تقویت می کند. درواقع ذهن آگاهی، کاوش مهربان و کنجکاو از تجربه لحظه حال ما است. هر زمان که ما حواسمان بود، آماده اعمال آگاهی هستیم، که در واقع ابزارهایی را در اختیار ما قرار می دهد تا الگوهای همیشگی خود را به هم بزنیم. از طریق مدیتیشن، یاد می گیریم که هم هوشیارتر و هم آگاه تر باشیم.

توصیه های مدیتیشن زیر را برای ترک عادت های بد امتحان کنید:

 

1. محرک را کشف کنید : ولع ، میل یا میل به انجام کاری در بدن شما چه حسی دارد؟ آیا مداوم و ثابت است؟ دائمی است یا غیر دائمی 

 

2. عادت را کاوش کنید : هنگامی که در این عادت سهیم هستید ، چه حسی در بدن شما ایجاد می شود؟ چه نوع رضایتی یا عدم رضایتی در به دست می آورید؟ این نتیجه چقدر طول می کشد؟

 

3. عواقب آن را بررسی کنید : بعد از رفتار همیشگی شما چه اتفاقی رخ می دهد؟ آن را چطور احساس می کنید؟ آیا نتیجه رفتار شما همان چیزی است که انتظارش را داشتید؟ دفعه بعد ممکن است چه کاری متفاوتی انجام دهید؟

 

توجه آگاهی را در این چرخه عادت به کار بگیرید. ممکن است متوجه شوید که ولع شما برای انجام کاری بیشتر از انچه فکر می کردید قابل کنترل است. درست مثل یک فکر که می آید و می رود. یا اینکه ممکن است متوجه شوید که خود این عادت انقدر ها که فکر می کردید مفید نیست. مثل یک کاپ کیک که خوردن آن احساس خوبی دارد اما زیاد ان مفید نیست و عواقب ناخواسته ای به همراه دارد.

 

توسعه شفقت به خود و خرد

شفقت یا رحم کردن به خود ، از طریق مدیتیشن ایجاد می شود و ترک عادت های بد را آسان تر می کند. با شفقت به خود یاد میگیرید که تغییر را از جایی که عشق به خود داریم شروع می کنیم نه از جایی که از خودمان نفرت داریم.

 

مدیتیشن به ما می اموزد که ما عادت های خود نیستیم. همه آدم ها در هر کجا، صرف نظر از ما شایسته شادی و رهایی از درد هستند. هر کدام از ما مستحق تغییرات هستیم.

با مدیتیشن ، از طریق سئو تفاهم متوجه می شویم که عادات بد باعث شادی می شود.

 

هیچ چیز خارج از ما قادر نیست درد های ما را تسکین دهد زیرا همه پدید ها ناپایدار هستند. در عوض ما به راه حل دائمی یعنی شادی فراوانی که در درونمان وجود دارد متصل می شویم.

مدیتیشن ما را از جست و جوی راه حل های بیرون از خود رها می کند و به این شکل ما را از عادت های بد رها می کند.

 

=== لینک های مهم ===

 
معرفی بروکر آمارکتس و نحوه ثبت نام در آن
-----
آموزش نصب و استفاده از متاتریدر 4
-----
معرفی پراپ تریندیگ و تامین سرمایه جهت ترید
-----
معرفی سیستم معاملاتی توربو و چرای استفاده از آن!!

برنامه ریزی مالیات بر درآمد

    نمایش سرویس