5 پنج مرحله ای که معامله گران از آن عبور میکنند.

پنج مرحله وجود دارد که هر معامله گری در طی سالهای معامله گری از آن عبور میکند. شما نمی توانید هیچ کدام از آنها را دور بزنید و نمیتوانید بدون اینکه با خود صادق باشید بدانید که در کدام مرحله قرار دارید.

 

مرحله ی اول بی کفایتی نا خود آگاه

این مرحله در واقع همان فاز اولیه ای است که در آن یک معامله گر پاهای خود را اصطلاحا در آب بازار خیس میکند و به پلتفرم معاملاتی برای اولین بار نگاه میاندازد. در این مرحله، یک معامله گر نمی داند که چقدر نمی داند، این مرحله محل خطرناکی برای ماندن است ولی قابل عبور است تصمیماتی که معامله گر در این مرحله میگیرد قمار گونه است و متاسفانه این تصمیمات با یک فرایند تصمیم گیری منطقی هدایت نمی شود. معامله گرانی که در مرحله بی کفایتی ناخوداگاه قرار دارند هنوز قادر نیستند به نادانی خود اعتراف کنند.

بعضی از خصوصیات یک معامله گر بی کفایت ناخود آگاه عبارتند از:

  • معاملات را به طور تصادفی و بدون هیچ سیستم معامله گری تعریف شده ای باز می کند و می بندد.
  • مدام رویکرد خود را معامله به معامله تغییر می دهد.
  • از مبانی مدیریت ریسک و تعیین سایز پوزیشن استفاده نمی کند.
  • جهت معامله خود را در نقطه ای از قیمت و بطور ناگهانی تغییر می دهد.
  • به راحتی با معاملات برنده دچار انگیزه شده و توجهی به معاملات بازنده ندارد.
  • به خاطر برخی موفقیتهای اولیه تا آخرین دلار سرمایه در بازار باقی می ماند.
  • اغلب اوقات یک باخت تمام بردهایش را نابود میکند.

در این مرحله ، معامله گرانی که بخت و اقبال با ایشان یار باشد و بتوانند نتایج خوبی داشته باشند به راه خود ادامه داده و وارد مرحله شوند اما اغلب اوقات معامله گران در این مرحله سرمایه خود را از دست داده و یا دلسردی افرار میکنند که معامله گری به آسانی فشار دادن دکمه ماوس نبود و معمولا راه خود را ادامه نمی دهند.


مرحله ی دوم بی کفایتی آگاهانه


در این مرحله معامله گر دیگر می فهمد که چقدر دانسته هایش کوچک و کم است و متوجه می شود که باید روی خود کار کند و مطالعه بیشتری داشته باشد باز هم با بردها انگیزه پیدا میکند و دستش به هر چیزی که برسد مطالعه میکند. اما همچنان با وجود اینکه وقت زیادی صرف یاد گرفتن معامله گری کرده است، معامله گری است که مدام پول از دست میدهد.


در این مرحله شروع میکند به سرزنش ابزارهایی که استفاده میکند اندیکاتورها را مسبب اشتباهات می داند، تقصیر را گردن رانت اطلاعاتی و با بازار غیر منصفانه میاندازد و کلا بدنبال یک بهانه خارج از خود می گردد.
این مرحله بی کفایتی آگاهانه جز مرحله هایی است که خیلی طول می کشد، حتی بعضی از معامله گران پس از سالها در گیری با بازار هیچ وقت نمیتوانند این مرحله را از که کنند.

شما می توانید فقط با طرح چند سوال از خود، از مشکلات بالقوه موجود در ذهنیت معامله گری و رویکرد عمومی تان آگاه شوید برای مثال:


آيا من سيستم معامله گری ام را در شش ماه گذشته بیش از یک بار و بدون اینکه اجازه دهم کار کند عوض کرده ام؟
آيا من فعالانه معاملاتم را بررسی کرده ام تا ببینم کجای کار ایراد دارد؟
آیا هنوز دارم مرتکب اشتباهات تک ت تکانه ای میشویم که منجر به از دست دادن مقدار زیادی پول می شود؟
آیا یک اشتباه را در معامله گری دوباره و دوباره تکرار میکنم؟


پیشنهاد میدهم بنشینید و به سوالات فوق جواب بدهید با خودتان صادق باشید حتی اگر حقیقت تلخ باشد.اگر به خودتان دروغ بگویید در این همین مرحله ای که هستید گیر می کنید و قادر نیستید خودتان را بعنوان یک معامله گر
متحول کنید و بهبود بیایید.

 

مرحله ی سوم زمان ((آهان)) گفتن

شاید کلیشه ای بنظر بیاید ولی این مرحله زمانی است که معامله گر مسئولیت رفتار و اعمال معامله گری خود را میپذیرد. معامله گر در این مرحله میفهمد که اشتباهات گذشته و رفتار نادرستش او را بجایی نمی برد.اگر معامله گر در انجام این کار جدی باشد، تنها یک راه برای ادامه وجود دارد و آن هم پیروی از مبانی ای که منجر به یک ذهنیت جدید در او میشود یعنی تغییر دادن سیستم معاملاتی اش را متوقف میکند و تمرکز خود را روی سیستمی قرار میدهد که روی آن کار می کند.


شروع به پایش رفتارش میکند تا در آن الگوهای منفی رفتاری را پیدا کند. از یک برنامه منظم روزانه در معامله گری استفاده میکند، شروع به استفاده از پلی معاملاتی و نگهداشتن ژورنال معاملاتی میکند .
او اکنون درک میکند که ورود به پوزیشن تنها یک قسمت از سیستمش است و برای اینکه سود ده باشد، باید روی همه ی اجزای تشکیل دهنده ی سیستمش کار کند.

 

مرحله ی چهارم کفایت آگاهانه


معامله گر اکنون شروع به تحقق بخشیدن به همه ی موارد مربوط به معامله گری می کند اگرچه هنوز معامله گری کار راحتی برایش نیست و نتایج بدست آمده با کمال واقعی خیلی فاصله دارد. او اکنون اهمیت تفکر فرایند محور را درک میکند و از تمرکز صرف روی نتیجه ی معاملاتش دست بر می دارد.


می توان معامله گران را در این مرحله معامله گران سر به سر (break-even) نامید. در این مرحله شروع به یک رشد آهسته در نمودار سرمایه شان میکنند. نظم و انضباط کنترل احساسات و مدیریت ریسک مناسب در این مرحله از اهمیت ویژه ای برخوردار است و داشتن یک رویکرد بلند مدت مانع از برگشت معامله گر به عادتهای گذشته اش میشود.
ژورنال معاملاتی در این مرحله مهمترین همدم او میشود زیرا در او یک نگاه عینی بر عملکرد و رفتارش بوجود می آورد.

معامله گرانی که در این مرحله هستند استعداد زیادی برای رفتن به مرحله ی بعد (مرحله ی نهایی دارند. این معامله گران میتوانند بینند که کارشان به ثمر نشسته و ارزش وقت و هزینه را داشته، آنها سیستم مبتنی بر آرزو را متوقف کرده و تمرکز خود را بر رویکرد فرآیند محور قرار میدهند.

 

مرحله ی پنجم کفایت ناخودآگاه


این مرحله زمانی است که معامله گری ملال آور شده و باید هم خسته کننده باشد!! تا این مرحله معامله گر سالها میشود که دارد مانیتور را نگاه میکند و با یک ستاپ صدها بار و بلکه هزاران بار پوزیشن گرفته است. او الان دیگر دقیقا میداند که ستاپی که کار میکند چقدر کارایی دارد و معامله برایش تبدیل به بازی صبر شده است. معامله گری اکنون برایش آنقدر شخصی سازی شده که که نمی تواند هر معامله را ببرد و از آن مهمتر ، دیگر به باختهایش بخاطر پیروی از قوانینش چندان اهمیت نمی دهد.

اکنون معامله گری برایش تبدیل به فعالیت تشخیص الگوها، مدیریت ریسک و بهبود مستمر شده است. معامله گری که در این مرحله قرار دارد، تشنه بهبود مستمر بوده و به طور مستمر بازار را بررسی میکند. مدام اثر بخشی روشش را ارزیابی میکند و موفقیت ها و بهبودهایی که برایش حاصل میشود موتور محرک برای ادامه کارش می شود.

در حال حاضر شما در چه مرحله ای قرار دارید؟

معامله گر بودن سفری به اندازه یک عمر برای بهبود و کشف خود است. بازارها هر روز چیزی به شما درس میدهند.


در واقع پلن معاملاتی ای که برای معامله گر پولسازی کند، می تواند به سادگی کششی از شخصیت معامله گر با همه ی کفایتها و ناکارآمدی هایش بشمار بیاید.
بنابراین کاری که الان باید بکنید اینست که اگر هنوز یک معامله گر سود ده نیستید، بنشینید و نگاه عمیقی به درون بیاندازید و بعد سعی کنید به سوال ذیل پاسخ دهید:

که در حال حاضر در چه مرحله ای قرار دارید؟

سعی کنید به این سوال به بهترین وجه و صادقانه جواب دهید. زمانی که به این سوال پاسخ می دهید در واقع باید بتوانید عواقبی که در حال حاضر دارید تحمل میکنید را در ذهن تان مرور کنید. باید بتوانید در مسیر بهبود وضعیت خود به صورت آهسته آهسته قرار گیرید تا اینکه بالاخره یک روز به سوددهی قابل کنترل دست یابید.

 

 

 

=== لینک های مهم ===

 
معرفی بروکر آمارکتس و نحوه ثبت نام در آن
-----
آموزش نصب و استفاده از متاتریدر 4
-----
معرفی پراپ تریندیگ و تامین سرمایه جهت ترید
-----
معرفی سیستم معاملاتی توربو و چرای استفاده از آن!!

برنامه ریزی مالیات بر درآمد

    نمایش سرویس